Jak czytać tabulatury gitarowe? Zapis tabulaturowy (lub tabulatorowy) jest powszechnie stosowany w instrumentach strunowych. I nie może być inaczej, wszak jego odczytanie jest dość proste i praktyczne, o czym przekonamy się poniżej. Pokażemy tutaj tabulaturę gitarową, ponieważ jest to pismo używane na tej stronie. Tabulatury dla innych instrumentów strunowych odbywają się na tej samej zasadzie.
Jak czytać tabulatury gitarowe? Konkretne przykłady z opisami
Forma zapisu przez tabulaturę składa się z 6 linii reprezentujących 6 luźnych strun gitary. Kolejność strun w tabulaturze, od góry do dołu, jest następująca:
Najgrubsza i najniższa struna (niskie E) znajduje się na dole, a najcieńsza i najwyższa (wysokie E) na górze. Pozostałe struny podążają za tą samą logiką, którą prezentuje instrument.
Na górze każdej struny umieszczona jest liczba, która reprezentuje fret gitarowy, który należy nacisnąć. Proszę zobaczyć poniżej:
W tym przykładzie, powinieneś nacisnąć trzeci fret struny A lewą ręką i zagrać tę strunę prawą ręką. Gdy inne numery pojawiają się w kolejności, musisz zagrać jedną nutę po drugiej. Obserwuj:
W takim przypadku powinieneś zagrać na 5. progu struny D, następnie na 7. progu struny D, potem na 5. progu struny G itd. Uwaga: liczba zero reprezentuje luźną strunę (bez naciskania żadnego fretsa), na przykład:
Tutaj struna B powinna być zagrana luźno. Kiedy liczby pojawiają się jedna na drugiej, oznacza to, że muszą być zagrane w tym samym czasie. Patrz przykład poniżej:
W tym przypadku powinieneś nacisnąć wszystkie te fretki na odpowiednich strunach i zagrać je jednocześnie. Zauważ, że w ten sposób przedstawiamy akordy. Jeśli jakaś linia wydaje się pusta w tym momencie, to nie należy jej grać.
Bardzo dobrze, to jest właśnie pisanie tabulatury. Widzisz jakie to proste? W tabulaturze, oprócz pokazania co powinieneś zagrać, możemy również pokazać techniki użyte do zagrania każdej nuty.
Poniżej znajdują się najczęściej spotykane techniki i symbolika.
Jak czytać tabulatury gitarowe: Przyciąganie (Hammer-on)
Technika ta polega na uderzaniu młotkiem w strunę w danym frecie lewą ręką, bez pomocy prawej (grającym nutę jest wyłącznie lewa ręka). Może być reprezentowana przez literę h obok numeru, który wskazuje grany fret, lub przez linię łączącą jedną nutę z drugą:
Jak czytać tabulatury gitarowe: Odciąganie (Pull-off)
Polega na zsunięciu palca lewej ręki na strunę, która była naciskana, w celu zagrania tej struny bez pomocy prawej ręki. Spójrz na poniższy przykład (zapis jest identyczny jak w przypadku odciągania):
W tym przypadku palec, który naciskał na 5. próg struny A powinien zsunąć się w dół (pionowo), tak aby zagrać na 3. progu. Zauważ, że ten palec lewej ręki przejmuje funkcję, którą pełniłby palec prawej ręki, aby zagrać na 5. strunie, kiedy 3. próg był wciśnięty.
Odciąganie może być również reprezentowany przez literę p. Ta technika jest przeciwieństwem przyciągania.
Te dwie techniki są często używane razem i nazywane są „legato”. Na przykład:
Jak czytać tabulatury gitarowe: Podciąganie strun (Bend)
Polega na podnoszeniu lub opuszczaniu struny palcami lewej ręki, w celu osiągnięcia dźwięku o jeden fret przed fretem, który został naciśnięty. Kiedy Bend osiąga dźwięk o jeden fret przed nim, nazywany jest półpodciąganiem. Kiedy osiąga dźwięk dwóch progów do przodu, nazywany jest całym stopniem podciągania, lub pełne podciąganie. Można również osiągnąć wyższe dźwięki. Im wyżej podniesiona jest struna, tym wyższy staje się dźwięk, czyli możliwe jest osiągnięcie większej ilości kroków do przodu. Jej zapis to strzałka, która informuje o tym, ile kroków należy osiągnąć:
W tym przykładzie podciąganie powinno być półkrokiem. Gdy chcemy podnieść strunę, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej, zapis jest następujący:
Jak czytać tabulatury gitarowe: Slajdy (Slide)
Polega na przesuwaniu palca lewej ręki w poziomie, przechodząc z jednego progu na drugi, przesuwając palec przez kolejne progi instrumentu aż do osiągnięcia celu. Jego zapis to kreska:
W tym przykładzie powinieneś nacisnąć/zagrać 5. fret na 3. strunie, a następnie przesunąć palec na 9. fret tej struny (pozwalając tej strunie wybrzmieć w całym tym procesie).
Jak czytać tabulatury gitarowe: Vibrato
Polega na wibracji palca po naciśnięciu i zagraniu na strunie i konkretnym frecie. Oscylację tę uzyskuje się poprzez „potrząsanie” palcem, tak jakbyśmy wykonywali wiele bardzo krótkich zgięć szybko w górę i w dół. Jego zapis to lekka fala po wciśniętej nucie:
Jak czytać tabulatury gitarowe: Tapping
Polega na uderzaniu młotkiem w strunę w danym progu używając prawej ręki zamiast lewej. Jest to ta sama technika, którą widzieliśmy dla legatów (Hammer-on i Pull-off), tylko wykonywana przez prawą rękę zamiast lewej. Gitarzysta Eddie Van Hallen rozpowszechnił tę technikę w latach 80-tych. Istnieją jednak zapisy mówiące o tym, że technika ta była stosowana na długo przed tym, nawet przed urodzeniem Van Hallena, więc nie można go uznać za „wynalazcę” Tappingu. Faktem jest, że po nim technika ta została szeroko rozpowszechniona i włączona do solówek tysięcy gitarzystów i basistów.
Tapping jest reprezentowany przez literę „T”, wskazującą, który fret i struna powinny być naciskane przy tej technice:
Generalnie, tapping jest używany w połączeniu z Hammer-ons i Pull-offs na lewej ręce, pozwalając na „spacer” po podstrunnicy instrumentu używając technik legato obiema rękami, jak przy grze na fortepianie. Dlatego technika ta znana jest również jako Two-Hands.
Podobne artykuły:
- Literatura naukowa
- Jak czytać runy – co oznaczają?
- Jak czytać po angielsku? Najlepsze sposoby i techniki
- Jak uczyć dziecko czytać?
- Jak czytać litery po angielsku? Jak czytać litery z angielskiego na język polski?
- Jak czytać książki? – Najlepiej strzeżony sekret sukcesu Warrena Buffetta: sztuka czytania, zapamiętywania i zatrzymywania większej ilości książek
- Ranking ksiązek kobiecych
- Jak czytać cyrylicę – Przewodnik dla początkujących
- Literatura podmiotu
- Jak czytać mrozę – Odkryj tajemnice tego fascynującego języka